Dag 6: overal kunnen ontbijten, een vriendelijke wapenhandelaar en weer een schitterend landschap

30 juli 2019 - Zion National Park, Utah, Verenigde Staten

Onze dag in de blokhut begon met een tripje van 200 meter naar de coffeebar. Amerikanen hebben werkelijk overal ontbijtmogelijkheden.  Koffie in allerlei soorten en maten, maar wel vaak beduidend slapper dan onze Douwe Egberts. En met Nino als expressoliefhebber, is dat wel af en toe een dingetje...Maar eenmaal aan de expresso die hij vanmorgen kreeg voorgeschoteld, zagen we zijn haren uit de strakke vorm schieten. Die expresso was goedgekeurd! Reena en ik hadden iets met mokka en kaneel en ook dat was prima te drinken. Wel weten wij inmiddels dat we altijd een 'small' bestellen (je hebt hier bij vrijwel alle dranken die je bestelt de keus tussen small, medium en large en wij vinden small al erg large), omdat we het anders simpelweg niet opkrijgen. En mijn kinderen ( en iedereen die mij vrij goed kent) weten dat ik anders de godsgandse tijd naar de wc moet...klein afwijkinkje. Maar verder ben ik best leuk.

Na het ontbijt konden we op weg naar Zion, waar wij na anderhalf uur per ongeluk een stukje verkeerd reden. Maar aangezien het richting lunchtijd ging en we een wel erg gezellig plaatsje doorreden, besloten we maar even te stoppen. Er waren ook een paar leuke winkels en Nino spotte al snel een winkel met wapens. Dat heeft altijd een grote aantrekkingskracht op hem. De meneer achter de toonbank bleek erg vriendelijk en we kwamen met z'n allen aan de praat. Nieuwsgierig als ik ben vroeg ik of iedereen hier zomaar een wapen kan kopen en dat blijkt inderdaad te kunnen. Kwestie van je ID laten zien, formuliertje invullen en klaar! Je loopt zo met een automatisch wapen de deur uit...tasje erbij?? Hij deed zijn vest ook nog even opzij en daar prijkte een pistool in een holster. Hij vertelde dat je, om ook daadwerkelijk een wapen op zak te mogen hebben, je wél een speciale vergunning nodig hebt, maar er gewoon eentje te kopen kon ik in feite ook...Nino leek het wel wat, maar die begreep ook dat er op het vliegveld dan waarschijnlijk een probleempje zou ontstaan. De man vertelde ook dat iets minder dan de helft van zijn klanten (één van de toeristische activiteiten hier in de USA, is een paar uurtjes onder begeleiding schieten) uit Nederland komt. Hij vond ons van alle Europeanen het meest lijken op de Amerikanen. Wij Hollanders wisten tenminste wat een hotdog was. Zelfs de Engelsen wisten dat volgens hem vaak niet.  Grappig!

Na de lunch vervolgden we onze reis naar Zion (uiteraard weer met volle tank) en bereikten al gauw de ingang van het nationale park. Elk park werkt zo ongeveer hetzelfde. Je komt bij een controlepost, laat je parkpas zien (die koop je één keer en deze geldt voor zowat alle parken in het land) en je kunt doorrijden. Er loopt door elk park een geasfalteerde hoofdweg (ik heb een filmpje geplaatst met een klein stukje van de hoofdweg). Aan die hoofdweg vind je een behoorlijk aantal vertakkingen die je naar allerlei uitkijkpunten, wandelroutes en fietsroutes brengt.  Vandaag stonden we ineens midden op de weg stil, omdat een plaatselijke geit een plant aan de kant van de weg uitgekozen had als lunch. Je moet in deze parken niet gek opkijken bij zoiets. Er steekt nog wel eens wat over. Maar hard rijden mag en kan je er toch niet.

Zion heeft ook nog een gratis shuttlebus, die door het hele park rijdt. Die hebben wij vandaag ook genomen, omdat parkeren in het park zelf soms lastig is vanwege de drukte.  Maar wat een schoonheid weer...zo anders dan Bryce, maar zó gaaf. Wat een indrukwekkend landschap. Weer keken we onze ogen uit. De foto's zeggen het wel weer...

Omdat we vandaag niet al te lang wilden blijven ( het was rond 14.00 uur en we wilden om 16.00 uur graag in onze casita inchecken en er moesten ook nog boodschappen gehaald worden) besloten we een kleine wandelroute van ongeveer 3,5 kilometer te lopen. En dat bleek al een hele uitdaging...

Niet omdat het pad moeilijk was, integendeel. Maar omdat de temperatuur inmiddels was opgelopen naar 41 graden. En daar weten jullie in Nederland ook alles van! Alleen zijn de meesten van jullie waarschijnlijk niet ook nog eens door een canyon gaan lopen... maar hier moeten we wel, anders zien we natuurlijk niks. We dronken in dat kleine uurtje met z'n drieën al ruim 2 liter water. Op allerlei Amerikaforums die ik voor deze reis heb gelezen, riepen veel mensen dat 40 graden hier toch héél anders voelt dan in Nederland...Nou, Ik weet niet waar zij liepen, maar ik heb dat toch anders beleefd vandaag: jezus, wat was het heet!

Morgen gaan we in de ochtend de Zion narrows in. Een prachtig stuk wandelroute, waarbij wel tussen hele smalle rotswanden gaan lopen, maar ook soms tot ons middel in het water van de rivier komen te staan. Dat laatste is bij deze temperaturen geen straf. Wordt wel even opletten hoe je je mobiel drooghoudt...Ik kan me nog een kano avontuur in Frankrijk herinneren waarbij ik met Nino de plomp inging en mijn mobiel geen zwemdiploma bleek te hebben. Maar daar verzinnen we wel iets op!

De middag zullen we nog kijken wat we gaan doen. Reena heeft wel wat last van de warmte gekregen. Ze voelt zich even niet erg lekker en is vroeg gaan slapen. We proberen dus zeker op het heetst van de dag ergens te zijn waar schaduw of airconditioning is. Het moet wel leuk blijven.

Op dit moment verblijven we twee dagen in een casita bij Amerikaanse mensen op hun terrein. Het is een groot appartement met alle voorzieningen, dus ook een eigen keuken!  Op verzoek van de kinderen maak ik morgen dan ook macaroni klaar. Lekker!

1. Miranda:
    30 juli 2019
    Het is super leuk om jullie verslag te lezen. Hele mooie foto's ook weer. Kijk weer uit naar morgen om te lezen wat jullie dan allemaal weer hebben beleefd.
  2. Miriam:
    30 juli 2019
    Ik heb er ook wel lol in elke avond even een stuk te schrijven. En het is ook fijn voor onszelf. Zo weten we zelf exact Wat we waar hebben gedaan. Ben vandaag benieuwd naar de narrows. Wordt vast weer spectaculair!
  3. Jacqueline Lorijn:
    30 juli 2019
    Miriam, bewaar je uitgestippelde route goed!!!! Tjee, ik krijg zin om deze reis ook te gaan maken. Wat prachtig en de foto's maken het compleet.
  4. Miriam:
    30 juli 2019
    Zal ik zeker doen! Is echt een aanrader om dit tenminste eens in je leven te doen. Ben ook wel blij dat de route die ik gekozen heb, zo gaat zoals het gaat. Dat blijft toch een beetje een gok als je het uitstippelt vanaf de bank in Holten! Colin zou dit ook geweldig vinden!
  5. Gerard:
    30 juli 2019
    Het verslag heb ik weer met veel plezier gelezen. Een wapenhandel is voor bijna alle jongens aantrekkelijk (niet seksistisch bedoeld, maar is gewoon zo). Had ik ook wel even willen rondneuzen. Prachtige foto's en leuk om af en toe een videootje toe te voegen.
    In de Narrows moet je inderdaad wel oppassen, want stel je voor dat het je mobiel kost. Misschien zijn er kleine, waterdichte busjes te koop?
    Bij jullie is het dus ook smoorheet. Bij ons koelt het af, na vandaag. Gelukkig wel.
    En Nino, als het heet is, smaakt de espresso het lekkerst. Hebben ze ook ice-coffee?
    Ik kijk uit naar het volgende verslag, de foto's en misschien een videootje...
    groeten van Gerard
  6. Miriam:
    30 juli 2019
    Ik denk dat de mobiel in een plastic zak het veiligst is! En ik zal zeker proberen af en toe een klein filmpje te uploaden. Icecoffee is hier in alle soorten en maten te vinden!
  7. Donald:
    Hallo Miriam, Nino en Reena,
    Ik lees dit nu pas voor het eerst dankzij een tip van enige dagen terug van (o)ma.
    Wat een prachtig verslag en idem schitterende reis. Erg leuk om zo al jullie avonturen te kunnen volgen. Ik word er jaloers van.
    Dat Amerikanen overigens niks van ons weten verbaast me niks. In Indonesië las ik de NewYorkPost wel eens en daar staat ook nagenoeg niks in over Europa. Daaruit kun je afleiden hoe onbetekenend wij eigenlijk zijn. Iets wat overigens niks weg neemt over jullie betekenis, ieder mens mag er zijn en ik word in ieder geval vast blij van jullie verhalen. Hopelijk klimmen de kids ook iets meer in de pen. Heel mooie reis nog en groeten uit het smoorhete Salernes.
  8. Miriam:
    30 juli 2019
    Haai lieve Donald! Leuk dat je met ons meeleest! Wij zijn als Hollanders inderdaad vrij onbetekenend voor de Amerikanen. Maar ik heb er wel leuke gesprekken door en leer de mensen die ik ontmoet, in ieder geval iets bij! Nu vertrekken wij naar de Narrows. Met 3 liter water en veel zonnebrand.
  9. Donald:
    Dank jewel en blijf gezond alle 3!🙏🏽💋