Dag 17: nogmaals de Grand Canyon, een grappenmakende chauffeur en aangeschoten bediening

12 augustus 2019 - Williams, Arizona, Verenigde Staten

De zonnige ochtend startte weer met een ritje van Williams richting de Canyon. Vandaag besloten we te parkeren bij het visitor centre en ons met de shuttlebus te laten vervoeren. Ook hier zijn bepaalde routes namelijk niet toegankelijk voor personenauto's, maar mogen er alleen shuttlebussen rijden. Dat is niet zo gek, als je bedenkt dat er meer dan 5 miljoen mensen de Grand Canyon per jaar bezoeken. Nederland staat daarbij in de top 5! Dat idee hadden wij al wel een beetje, we horen genoeg Nederlands om ons heen. En het grappige is: je ziet het ook gewoon! Op de één of andere manier herken je je eigen volk toch.

Maar aangekomen op de parkeerplaats togen we richting rij van de shuttlebus. En de chauffeurs van die bus hebben hier allemaal hun eigen stijl wat entertainment betreft. Je moet bedenken, dat met zoveel bezoekers op sommige stukken zo'n bus net een potje met pieren is...Er was er dus eentje die extra smeuiig vertelde over elke stop, zodat er meer mensen uitgingen! En dat werkte. Wij trapten er ook in. Nee, dat laatste was echt niet zo. We wilden gewoon graag alles zien en zijn op vrijwel elk punt uitgestapt. Elk uitkijkpunt heeft namelijk weer nét andere vergezichten. Ik heb een video geplaatst met het uitzicht wat je daar kunt verwachten.  Op de terugweg bij de tweede busschaufeur moesten we twee minuten wachten voordat de bus blijkbaar mocht wegrijden en vond de beste man het leuk zijn publiek met allerlei mopjes te vermaken. Aan het lachen kon je precies horen wie voldoende Engels sprak.

Tja, over de uitzichten kun je blijven vertellen, maar ik snap ook dat het jullie, mijn trouwe lezers misschien een beetje gaat vervelen. Echt, als je de kans krijgt: maak de reis zelf! Het is zo ontzettend de moeite waard!

De originele bewoners van Amerika, heb ik persoonlijk altijd heel fascinerende mensen gevonden. De Grand Canyon en Monument Valley, waar we morgen heen gaan, wordt door veel stammen als hun thuis beschouwd. Ze zijn er opgegroeid en hebben zeer grote eerbied voor het land. Ze kennen elke rots, elke zandkorrel en begrijpen elke plant en dier. Dus heb ik voor morgen een 2 1/2 uur durende tour met een Navajo gids geregeld door Monument Valley. En daar kijken we heel erg naar uit!

Na onze trip van vandaag besloten we te gaan eten in een echte saloon. Wat heel leuk was, is dat deze helemaal volhing met dollars, die door touristen waren volgeschreven. De bardame, annex serveerster (een echte local) had vandaag blijkbaar wat testjes gedaan wat betreft haar eigen drankvoorraad...Ze was heel vriendelijk, daar niet van, maar het opnemen van de bestelling bleek nog best lastig...Nino en ik kregen wat dingen die we niet hadden besteld en wat we wél hadden besteld, was er niet bij. We hebben er niet al te moeilijk over gedaan, al was de fooi geen 20%, wat ik normaal gesproken hier wel degelijk geef.

Nog even over die fooien: het 'modale' uurloon in de USA is ongeveer $ 21,50. Dat is bij ons lager, maar de levensstandaard is hier nu eenmaal hoger. Vrijwel alles is hier duurder. Een serveerster verdient hier tussen de $2 en de $5. Dat is ontzettend weinig. Dat is dus de reden dat je als klant minstens 18% fooi geeft.  Dat niet doen, terwijl ze hier over het algemeen heel erg hun best doen om het je als klant naar de zin te maken, is als een klap in hun gezicht.

Morgen rijden we naar Monument Valley en de rit erheen zal ongeveer 3 uur in beslag nemen. Ik hoop morgen met een mooi verslag over de Navajo te komen!

1. Gerard:
    12 augustus 2019
    Heb 't weer met aandacht gelezen. Goed verslag. Die shuttlebussen zijn een ware uitkomst. Ik begrijp dat de chauffeurs 'live' spreken. Er draait geen opgenomen stem.
    Dat is voor zo'n chauffeur ook wel heavy. Elke dag opnieuw dezelfde route en zelfde verhaal.Logisch dat ze af en toe wat humor toevoegen.
    Dat die serveerster zichzelf wat vrolijker maakte door de drankjes te testen, dat snap ik als je rond de 2 dollar verdient. Inderdaad heel weinig.
    Morgen naar Monument Valley. Volgens de Amerikanen het achtste wereldwonder! Wat goed dat jullie een tour met een Navajo gaan doen. Worden vast heel boeiende verhalen. Ik zag dat jullie niet hoeven te lopen. Dat is maar goed ook, want de tocht door de woestijn is zo'n 45 kilometer. Een supertocht! Heel veel plezier.
  2. Miriam:
    12 augustus 2019
    Dank je! We zullen later weer van ons laten horen!